Líná huba, holé neštěstí

Umíte se správně vyjádřit a sebevědomě komunikovat své myšlenky? Skvělé. Nebo jste spíše zdrženlivý typ, který dlouho vyčkává a přeříkává si v duchu, jak přesně a kdy nebo jestli vůbec svou myšlenku vyslovit? Pokud patříte do druhé jmenované skupiny, mám pro vás v tomto článku pár tipů

Čím dál víc lidí si uvědomuje, že umět komunikovat své potřeby, dokázat se svobodně projevit, zkrotit strach a emoce jsou základní pilíře dobrého vztahu k sobě a okolí. A také alfou a omegou vyjednání důležitých pracovních podmínek

Kdy je mluviti zlato?

Možná jste v životní fázi, kdy vám končí rodičovská dovolená nebo pracovní smlouva a váháte, jak si vhodně vyjednat nové pracovní podmínky. Nebo se účastníte meetingu, kde chcete sebevědomě prezentovat vlastní podnikatelské plány a jít s kůží na trh.

Na komunikační kotrmelce můžete narazit i při pohovoru do nového zaměstnání a obzvlášť tady musíte zaujmout během prvních pár minut.

Pokud stačí jen obyčejná porada s kolegy v práci a už máte sucho v krku, je čas na své komunikaci zapracovat. 

Co vás brzdí?

Často jsou pochyby pouze ve vaší hlavě. Pojďme si pojmenovat nejčastější mentální brzdy, které vám brání v posunu:

  • O nic nejde. Nestojí mi to za to. Nevím, co přesně chci. 
  • Nemůžu to ovlivnit. Nemá to cenu. Sami s něčím přijdou.
  • Ostatní mě odsoudí.
  • Můj problém (příspěvek) není důležitý.
  • Necítím se kvalifikovaný/á, nejsem dost dobrý/á.
  • Co si o mně pomyslí kolegové, opravdový profíci či konkurence? 
  • Ztrapním se.
  • Udělám ze sebe blbce.
  • Bojím se, stydím se a okolí to pozná.
  • Nevím, co říct, jak se zeptat.
  • Nebudou žádné reakce.
  • Zeptají se mě na něco a já nebudu znát odpověď.

Znáte to? Tyhle našeptávače vám podlamují komunikační kolena a vy pak snáze podlehnete strachu a iluzi, že je lepší svěřit osud do rukou druhých. Není. Výsledkem podlehnutí takovým zaklínačům pak bývá nízké sebevědomí, stagnace, úzkost, deprese a uvadající chuť něco tvořit. A to je škoda. Tyhle brzdy máme všichni. Ne vždy je však dokážeme pojmenovat. A přijmout. Jakmile ale uděláme první krok a uvidíme naše často zbytečné strachy, jsme na cestě k lepší komunikaci. 

Nevíte co říct? Ujasněte si cíl.

Abychom se cítili jistí v tom, co říkáme, měli bychom komunikovat fakta, ujasnit si záměr, vypointovat co chceme říct a velmi konkrétně si definovat o co nám jde. Například: 

Nastavení jasného cíle sdělení je nejzásadnější moment pro jakýkoli projev či prezentaci.

Sama sobě nejlepší kamarádkou 

Na strašáky, brzdy, či trému platí dvě věci. Laskavost a upřímnost. Buďte laskaví k sobě i k okolí. Nechte nepříjemné pocity přijít a odejít, vnímejte, co vám ukazují a zaměřte pozornost na cíl svého sdělení. Fungující technikou jak si pomoci při pochybách v komunikaci může být vnitřní dialog vašeho laskavého, kamarádského já, které promlouvá s vaším ustrašenějším já. Pojďme si představit konkrétní příklad takového dialogu u markeťačky Nikol: 

Ustrašená Nikol:

„Váhám, jestli na to setkání podnikatelů s radnicí jít. Nicméně pozvánka zní zajímavě. A potřebujeme vyřešit problém s parkováním.”

Kamarádská Nikol:

„Máš to už v kalendáři. Můžeš se dopředu připravit. Je to skvělá příležitost pro představení firmy a položení otázky správným lidem.”

Ustrašená Nikol:

„Hmmmm, to asi ano. Ale já nevím co říct a jak se zeptat. Co když se zakoktám nebo to popletu?”

Kamarádská Nikol:

„Co takhle v krátkosti představit sebe, firmu a pak nastínit problém? Ideálně později požádat o kontakt na kompetentní osobu.”

Ustrašená Nikol:

„Představení snad zvládnu. Ale ten problém je strašně obsáhlý. Určitě to budu zbytečně a zmateně vysvětlovat.”

Kamarádská Nikol:

„Kde je jádro pudla? Sepiš si důležité body. Zkus si to říct nanečisto, poslouchej se. Nejde o detaily, ty pak můžeš probrat na osobní schůzce.”

Uvedený dialog opravdu vychází z koučovací praxe. A výsledek? Nikol se ulevilo. Přestala řešit pochyby, zda na setkání dorazit. Naopak, šla tam s nadšením. Byla na sebe pyšná, že to nevzdala a dala sama sobě šanci se prosadit. S lehkostí odprezentovala sebe a firmu. Představila problém, se kterým si nevěděla rady. Získala cenný kontakt pro spolupráci a řešení potíží s parkováním a posílila své sebevědomí. Už se nebrání ani další výzvě. Tou je prezentovat firmu před porotou investorů. Teď už ví, jak na to a věří, že to zvládne. 

10 tipů jak odbrzdit komunikaci 

  1. Stanovte si cíl komunikaceCo a komu chci říct?
  2. Vyslovte svůj názor, dovolte si nesouhlasit. Argument není neúcta k druhým. 
  3. Uvědomte si, že nejste zodpovědní za reakce druhých. Je to osvobozující.
  4. Pojmenujte a vyjádřete svou vlastní potřebu. Neříkejte ano, když chcete říct ne. Dejte si čas a prostor na to, abyste poznali, co chcete vy sami. Neustálé ustupování vám úlevu nepřinese.
  5. Když nevíte, zeptejte se!  Svým dotazem prokazujete důvěru ve schopnosti toho druhého, který se bude cítit polichocen.
  6. Požádejte o pomoc druhé. Berte to jako test sebelásky. Navíc dotyčné to nejspíš potěší, že jdete právě za nimi.
  7. Nebojte se vystoupit před autoritami. Každý nějak začínal, i oni mají své pochyby a nedostatky.
  8. Nebojte se vystoupit před více lidmi. Sebedůvěru můžete získávat postupně v méně náročných situacích. 
  9. Trénujte vyjadřování vlastního názoru a předkládání jasných faktů. 
  10.  Usmívejte se a držte vzpřímený postoj. Budete se cítit důležitější.  

Jak vám můžu pomoci?

Pozvu vás na své kurzy komunikace. Konečně se můžeme potkat na živo, což je přeci jen intenzivnější zážitek než ten, kdy nám na střídačku vypadává mikrofon, sluchátka a obrazovka. :)

Práci s tělem, dechová, hlasová cvičení, nácvik dialogu a prezentačních dovedností, tipy a techniky k překročení vlastního stínu, podpora při výstupu z komfortní zóny a sounáležitost.

Přihlásit se můžete zde. Těším se na vás. :-)

Komentáře